ساخت مهر نماز درمسجد موسی بن الجعفر (ع) روستای دستجان فراهان توسط خادم مسجد
عشق خدمت به خانه خدا، مهرهای شکسته را نو کرد/متولیان مساجد مُهرهای کهنه خود را به شیخ حسن بسپارند+عکس
شیخ حسن یوسفی گفت: عشق حضور در مسجد برای اقامه نماز اول وقت و خدمت به خانه خدا از عشق پدر و مادرم به پرودگار و ائمه(ع) سرچشمه گرفته است و همین عشق، افتخار خادمی مسجد را به من داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر، مهر به معنای علامت و نموداری از زمین است که بیشتر از تربت امام حسین(ع) ساخته می‌شود.

 
در سال دوم هجری پس از شهادت حضرت حمزه، عموی پیامبر (ص)، حضرت فاطمه(س) از خاک قبر حضرت حمزه(ع) تسبیح برای ذکر و مهر برای نماز خواندن ساخت، مردم مدینه هم به تبعیت از آن حضرت با خاک تربت حمزه(ع) مهر ساخته و با آن نماز می‌خواندند.
 
 بعد از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا، امام سجاد(ع) از خاک کربلا مهر ساخت و با آن نماز می‌خواند، ائمه(ع) هم از ایشان تبعیت کردند و شیعیان نیز به دنبال ائمه(ع) از مهر کربلا استفاده می‌کردند و کم‌کم به شعار و سنت شیعیان تبدیل شد.
 
امروز در مساجد مهرنماز های بسیاری وجود دارد که به علت شکسته شدن یا چرک شدن سطح مهر در استفاده مکرر از آن نمازگزاران از آنها استفاده نمی کنند و این مهرها غیرقابل استفاده هستند.
 
یکی از متولیان مساجد فراهان مهرنماز های شکسته شده و غیر قابل استفاده را جمع آوری کرده و برای ترمیم آنها اقدام جالبی را در مسجد انجام می دهد.
 

 

 
شیخ محمد حسن یوسفی، کشاورز 62 ساله از اهالی روستای دستجان فراهان است، اهالی روستا او را با نام شیخ حسن می شناسند، شیخ حسن مدت 44 سال، متولی مسجد موسی بن جعفر(ع) روستا است.
  
وی در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به ترمیم مهرها گفت: در طی این سالها که متولی مسجد بودم مهرهای نماز شکسته شده و غیر قابل اسفاده را در مسجد جمع آوری کرده بودم.
 
شیخ حسن گفت: روزی از روحانی مسجد در مورد مهرهای غیرقابل استفاده مسجد کسب تکلیف کردم، روحانی مسجد گفت « این مهرها وقف مسجد است و تا جایی که ممکن است از مسجد نباید خارج شود».
 
متولی مسجد بیان کرد: روحانی مسجد به من پیشنهاد داد که مهرهای شکسته را گل کنم و دوباره از نو آنها را بسازم.
 
وی افزود: در ابتدا پیشنهاد روحانی مسجد را جدی نگرفتم و در جواب او گفتم من که قالب ندارم، روحانی جواب داد «از جعبه چوب کبریت استفاده کن».
 
شیخ حسن افزود: اما بعد از مدتی جمع آوری مهرهای شکسته را جمع آوری و به مهر تبدیل کنم اما قالب خوبی نداشتم و مهر مناسبی در نمی آمد.
 
متولی مسجد توضیح داد: پیش خودم فکر کردم به این نتیجه رسیدم که برای قالب مهر از لیوان آب استفاده کنم، کار را با توکل به خدا در آبدارخانه مسجد شروع کردم.
 
وی اظهار کرد: در شروع کار ابتدا، تعدادی مهر از مهرهای شکسته را در کاسه ی به مدت دو روز خیس کردم و آن را به گل تبدیل کردم.
 
شیخ حسن با اشاره به اینکه در آغاز کار مهرها ی نماز کیفیت مهرهای حال را نداشت، افزود: در ابتدا گل مهرنماز را با آب بیشتری درست می کردم اما بعد ازمدتی به این نتیجه رسیدم هر چه گل مهرنمازها سفت تر باشد و بیشتر ورز داده شود، کیفیت مهر نماز بهتر است و مهرها بعد از خشک شده ترک نمی خورند.
 
متولی مسجد گفت: هر مسجدی که مهرهای شکسته دارد، متولیان مسجد آنها را جمع آوری کند و برای نوسازی آنها را پیش من بیاورد، من از ساخت مهرنماز برای مساجد استقبال می کنم.
 
وی توضیح داد: عشق حضور در مسجد برای اقامه نماز اول وقت و خدمت به خانه خدا از عشق پدر و مادرم به پرودگار و ائمه(ع) سرچشمه گرفته است و همین عشق، افتخار خادمی مسجد را به من داد.
 
شیخ حسن خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شغل من کشاورزی است، در طول روز بیشتر سر مزرعه مشغول کار هستم اما نزدیک اذان هرکجا باشم خودم را به مسجد می رسانم، این عشق وصف نشدنی معبود و بنده است که چنین بنده را عاشق خود می کند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد